Időjárás

10 °C

március 24. | Gábor, Karina

Deutsch English
Közösségi közlekedés fejlesztése – NYDOP-3.2.1/B-12
Közösségi közlekedés fejlesztése – NYDOP-3.2.1/B-12

GyőrBike: hétfőtől már használhatók a kölcsönbiciklik

Vége az egy hónapos próbaüzemnek, hétfőtől már mindenki használhatja a győri kötött gyűjtésű kerékpárkölcsönző rendszert. A GyőrBike hivatalos átadását csütörtökön délelőtt tartották.

„2015. szeptember 7-től a nagyközönség számára is elérhetővé válik a város új közösségi közlekedési eszköze, a GyőrBike Bérkerékpár Rendszer, amely egy egészséges, környezettudatos és olcsó közlekedési formát kínál az itt élőknek és a turistáknak egyaránt. – mondta el Borkai Zsolt polgármester, aki hozzátette, a 23 állomás, a 256 dokkoló és a 180 városi kerékpár a hét minden napján, napi 24 órában hozzáférhető. „Bízom benne, hogy sikeres lesz a közösségi kerékpárkölcsönző rendszer városunkban. A próbaüzem tapasztalatai azt mutatják, hogy a győri rendszer egyszerűen és praktikusan használható.”

A GyőrBike használata számos hétköznapi közlekedési helyzetre kínál megoldást, legyen szó iskolába vagy munkába járásról, a napi teendők gondtalan intézéséről vagy éppen turistaként a város nevezetességei közötti gyors és szabad közlekedésről, emellett hozzájárulhat a belváros egyéni gépjármű-forgalmának csökkenéséhez is. A GyőrBike egyik arcaként Forgács Péter színházigazgató kifejtette, a személyes tapasztalata, hogy a győri kerékpárok kényelmesek, jól használhatóak, így a belvárost, akár a színházat is sokan közelíthetik meg ezzel a módszerrel.

A rendszer részleteiről Borbély András, a Cycleme Kft. és Neuzer András a Neuzer Kft. ügyvezetője számolt be. A felhasználási igények figyelembevételével kialakított bérlet- és jegytípusok 14 éves kor fölött bárki számára biztosítják a könnyű és gyors közlekedési lehetőséget a városon belül. Az alkalmi felhasználók napi néhány száz vagy heti 1-2 ezer forintért vehetik igénybe a bicikliket, amelyek használata az első félórában ingyenes. Amennyiben valaki túllépi alkalmanként a fél óra használatot, akkor a további fél órákért már fizetnie kell. Féléves és éves bérleteket is lehet majd vásárolni, ez diákoknak nyolcezer, míg felnőtteknek tízezer forintba kerül majd. A bérleti konstrukcióra is igaz, hogy az első fél óra használat ingyenes, a további használat pedig már a bérlet árán felül terheli a felhasználók pénztárcáját. Szeptemberben és októberben kedvezményesen lehet bérlethez jutni: az éves, illetve a féléves bérletért 8800, illetve 5700 forintot kérnek, az ugyanilyen időtartamra szóló diákbérletek pedig 7000 és 4600 forintba kerülnek. A bérleti szerződések megkötését a GyőrBike értékesítési pontjain a Baross úti Látogatóközpontban vagy a Széchenyi István Egyetemen, illetve az Árpád út 32/B. szám alatti központi ügyfélszolgálati irodán lehet majd intézni, itt lehet hozzájutni a rendszer használatához szükséges kártyához is, amelyet első alkalommal legalább kétezer forinttal kell feltölteni. A rendszerbe történő regisztráció ingyenes, az alkalmi felhasználók pedig akár a GyőrBike weboldalán, akár az erre alkalmas terminálokon (Vasútállomás, Megyeház tér) megvásárolhatják 1, 3 vagy 7 napos jegyeiket. A bérletvásárlás csak személyes szerződéskötéssel lehetséges.

A GyőrBike rendszer mintegy bruttó 125 millió forintból, 100 százalékos európai uniós támogatással valósult meg. A rendszer kivitelezését a Neuzer Kft. és a Cycleme Kft. alkotta konzorcium végezte el, és az ő feladatuk lesz az üzemeltetés is az elkövetkező 5 évben. További információk és aktualitások a www.gyorbike.hu weboldalon érhetők el.


Kedvező árú lesz a GyőrBike rendszer

Még csak a próbaüzem tart, de már most nagy az érdeklődés a kötött gyűjtésű kerékpárkölcsönző rendszer, a GyőrBike iránt. Közben az is kiderült, hogy a hazánkban kialakított hasonló rendszerek közül ezt lehet majd a legkedvezőbb áron használni.

Folyamatosan zajlik a GyőrBike kerékpárkölcsönző rendszer finomhangolása a tesztelők által beérkezett észrevételek, tapasztalatok alapján – mondta el Domanyik Eszter, a polgármesteri hivatal városmarketing és programszervezési főosztályának vezetője azon a sajtótájékoztatón, amelyen bemutatták a rendszer népszerűsítésére felkért két közismert személyiséget is, Jakabos Zsuzsanna úszónőt és Forgács Pétert, a Győri Nemzeti Színház igazgatóját. Domanyik Eszter elmondta azt is, hogy az országban Győrben lehet majd a legolcsóbban biciklit bérelni.

A részletekről Polgári István, a polgármesteri hivatal városfejlesztési osztályának stratégiai csoportvezetője számolt be. Elmondta, az alkalmi felhasználók napi néhány száz, vagy heti 1-2 ezer forintért vehetik igénybe a bicikliket, de kiemelte azt is, hogy a használat az első félórában ingyenes. Éves bérleteket is lehet majd vásárolni, ez diákoknak nyolcezer, míg felnőtteknek tízezer forintba fog majd kerülni. A kerékpárok elvételéhez kártyára lesz majd szükség, ezekhez a Széchenyi István Egyetemen és a Látogatóközpontban kialakított ügyfélszolgálatokon lehet majd hozzájutni.

A GyőrBike „éles” indítása 23 gyűjtőállomással, 256 dokkolóval, 180 kerékpárral szeptember 7-én várható.

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a Nyugat-Dunántúli Operatív Program keretein belül „A helyi és helyközi közösségi közlekedés fejlesztése a Nyugat-dunántúli Régióban” címen nyújtott be pályázatot, Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzatával és a Vasi Volán Zrt-vel közös konzorciumban. A pályázatot a Regionális Operatív Program Irányító Hatóság vezetője összesen 599.168.227 Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte. Zalaegerszeg a projekt keretében a helyi közösségi közlekedésben kívánja fejleszteni az elektronikus forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert, a Vasi Volán Zrt. pedig számos helyközi autóbuszjáratára dinamikus utastájékoztató rendszer kiépítését végzi el. Győrben ezek a rendszerek már kiépültek, így a projekt keretében a kötött gyűjtésű kerékpáros közösségi közlekedési rendszert valósítja meg. Ezzel olyan kerékpárkölcsönző szolgáltatás válik elérhetővé városunkban, amely jól kiegészíti az autóbusz közlekedést, erősíti a közösségi közlekedés színvonalát. A hálózat megkönnyíti a győriek, az agglomerációból érkezők, az egyetemisták és a turisták közlekedését, valamint hozzájárul a Belváros egyéni gépjármű forgalmának csökkentéséhez is.


Elkezdődött a GyőrBike próbaüzeme

Újabb mérföldkövéhez érkezett a győri kötött gyűjtésű kerékpárkölcsönző rendszer kialakítása: a héten elkezdődött a GyőrBike egy hónapig tartó próbaüzeme.

A kölcsönző rendszer egy hónapos terheléses tesztelése 2015. augusztus 7-től kezdetét vette, a következő hetekben a GyőrBike kerékpárokkal már találkozhatnak a győriek: önkéntes jelentkezők és a Keret Kulturális és Szabadidős Egyesület tagjai tesztelik a kerékpárokat, dokkolókat, információs oszlopokat. Ezzel párhuzamosan zajlik az informatikai háttérrendszer finomhangolása, a rendszer népszerűsítése. A GyőrBike „éles” indítása 23 gyűjtőállomással, 256 dokkolóval, 180 kerékpárral 2015. szeptember 7-én várható Győrben. Az árakra vonatkozó tájékoztatás a jövő hét folyamán várható, azonban az egyeztetések az üzemeltetővel abba az irányba haladnak, hogy más városok rendszereinél kedvezőbb áron használhassák majd a győriek és az idelátogatók a kerékpárokat.

Az első napok tapasztalatai alapján a tesztelők véleménye a kerékpárok megjelenéséről és használhatóságáról pozitív, a kölcsönzés folyamata könnyen érthető számukra, a rendszert magát átláthatónak és kezelhetőnek tartják. Néhány állomás esetében átmeneti áramellátási problémák nehezítik a rendeltetésszerű használatot, ezeket a kivitelező folyamatosan javítja és ellenőrzi. A tetszetős megjelenésű gyűjtőállomások és az esztétikus kerékpárok a városlakók érdeklődését is felkeltették: az önkéntesek arról számoltak be, hogy lépten-nyomon megállítják őket a járókelők, érdeklődve a GyőrBike indulásának időpontjáról, a tesztelés tapasztalatairól.

Borkai Zsolt polgármester a GyőrBike kapcsán elmondta, örömteli, hogy nagy érdeklődés övezi a rendszer kialakítását és elindítását. A győriek és a turisták is felfedezték maguknak az állomásokat. „A rendszer kialakításánál igyekeztünk európai és hazai példákat is tanulmányozni, a jó és hasznos dolgokat átvenni, míg a negatív tapasztalatokból okulni. A GyőrBike állomások meghatározásánál figyelembe vettük az egyetemisták, középiskolások útvonalait, valamint azokat a helyeket a városban, ahol nagyobb tömegek fordulnak meg. Mindeközben a város turisztikai palettáját is színesíti a szolgáltatás, örömteli, hogy 100 %-os finanszírozásban, pályázati pénzből sikerült megvalósítanunk. Bízom benne, hogy sokan áttérnek majd ennek a környezetbarát rendszernek a használatára, amely a napi mozgás és az egészséges életmód szempontjából is sokak életébe hozhat változásokat. Mindezt az is elősegítheti, hogy az első fél órás használat ingyenes lesz a regisztrált felhasználók számára.”

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a Nyugat-Dunántúli Operatív Program keretein belül „A helyi és helyközi közösségi közlekedés fejlesztése a Nyugat-dunántúli Régióban” címen nyújtott be pályázatot, Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzatával és a Vasi Volán Zrt-vel közös konzorciumban. A pályázatot a Regionális Operatív Program Irányító Hatóság vezetője összesen 599.168.227 Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte 2013. április 24-én. Zalaegerszeg a projekt keretében a helyi közösségi közlekedésben kívánja fejleszteni az elektronikus forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert, a Vasi Volán Zrt. pedig számos helyközi autóbuszjáratára dinamikus utastájékoztató rendszer kiépítését végzi el. Győrben ezek a rendszerek már kiépültek, így a projekt keretében a kötött gyűjtésű kerékpáros közösségi közlekedési rendszert valósítja meg. Ezzel olyan kerékpárkölcsönző szolgáltatás válik elérhetővé városunkban, amely jól kiegészíti az autóbusz közlekedést, erősíti a közösségi közlekedés színvonalát. A hálózat megkönnyíti a győriek, az agglomerációból érkezők, az egyetemisták és a turisták közlekedését, valamint hozzájárul a Belváros egyéni gépjármű forgalmának csökkentéséhez is.

A GyőrBike rendszer fő paraméterei:

  • A GyőrBike tulajdonosa: Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata
  • A GyőrBike szállítója és 5 évig üzemeltetője: a Cycleme Bérkerékpár Rendszerek Kft. és a Neuzer Kerékpár Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. alkotta konzorcium
  • Kölcsönző állomások száma: 23 darab
  • Kerékpárok száma: 180 darab
  • Dokkolók száma: 256 darab
  • Értékesítési pontok: 3 db (Látogatóközpont, Széchenyi István Egyetem, GyőrBike logisztikai és szerviz bázis – Árpád u.)
  • A GyőrBike saját weboldalán (www.gyorbike.hu), és a regisztrációs kölcsönző oszlopokon keresztül az alkalmi, az értékesítési pontokon keresztül az állandó felhasználóknak biztosítjuk a közösségi bérkerékpár rendszerhez való csatlakozást.

A kölcsönzőállomások helyszínei

Ssz.

Állomás neve

Dokkolók száma

1.

Marcalváros II. – Központi tér

12

2.

Széchenyi István Egyetem

20

3.

Termálfürdő

8

4.

Zsinagóga

12

5.

Virágpiac

12

6.

Dunakapu tér

14

7.

Batthyány tér

8

8.

Bisinger park, Nádor aluljáró

8

9.

Famulus Hotel

8

10.

Mátyás király tér

8

11.

Mészáros Lőrinc utca, kollégium

12

12.

Vasútállomás

17

13.

Eötvös park

8

14.

Vidéki buszpályaudvar

12

15.

Szigethy Attila út, könyvtár

8

16.

Vasvári Pál utca, kórház

10

17.

Erzsébet liget

8

18.

Barátság park

10

19.

Marcalváros I. – Cuha utca

12

20.

II. János Pál tér – Nemzeti Színház

15

21.

Megyeház tér

12

22.

Állatkert – Műjégpálya

12

23.

Jereváni út, posta

10

 


Kerékpárkölcsönző rendszer

A Nyugat-Dunántúli Operatív Program keretein belül 2012. november 23-án meghirdetésre került a „Közösségi közlekedés fejlesztése” című, NYDOP-3.2.1/B-12 kódszámú pályázati felhívás. A konstrukció célja a helyi és városi közösségi közlekedés biztonságosabbá, gyorsabbá és színvonalasabbá tétele érdekében közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai, irányítási, utastájékoztatási rendszerek fejlesztése, kialakítása. A rendelkezésre álló keretösszeg 1 000 millió forint, melyből a megyei jogú városok számára egy 600 millió forintos indikatív keret került elkülönítésre. A pályázat támogatási intenzitása 100%. A pályázatok benyújtása 2012. november 29. – 2013. február 28. között volt lehetséges.

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a fenti konstrukcióra pályázatot nyújtott be „A helyi és helyközi közösségi közlekedés fejlesztése a Nyugat-dunántúli Régióban” címen, Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzatával és a Vasi Volán Zrt-vel közös konzorciumban. A konzorcium vezetője Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata.

A pályázatot a Regionális Operatív Program Irányító Hatóság vezetője 599.168.227 Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte 2013. április 24-én.

A projekt rövid ismertetése:

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata a projekt keretében a helyi közösségi közlekedésben kívánja fejleszteni az elektronikus forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert, ami 34 db helyi járatú autóbuszt és 10 megállóhelyet érint. Ezen túlmenően 6 db buszöböl is felújításra kerül. A Vasi Volán Zrt 185 db helyközi autóbuszjáratara való dinamikus utastájékoztató rendszer kiépítésével kacsolódik a projektbe, valamint felújításra kerül a vasvári és zalaegerszegi autóbusz pályaudvarok vizesblokkja, illetve néhány településen megállóhelyek, buszfordulók újulnak meg (Szeleste, Hegyfalu, Kisrákos).

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a projekt keretében kötött gyűjtésű kerékpáros közösségi közlekedési rendszer (KKKR) kiépítését tervezi Győr város területén, amellyel már a 2010-ben elfogadott Kerékpáros Közlekedésfejlesztési Koncepció is foglalkozott.

A KKKR kialakításának céljai:

  • Az autóbusz közlekedést kiegészítő, a közösségi közlekedés színvonalának erősítését biztosító „kerékpár kölcsönző” szolgáltatás nyújtása, az agglomerációból érkező (ott lakó) Győrben dolgozók közlekedési igényeit kiegészítő „kerékpáros közlekedési” szolgáltatás biztosítása.
  • A Győrben tanuló egyetemisták és a Győrben tanító oktatók közösségi közlekedését biztosító (kerékpárkölcsönzési) szolgáltatás nyújtása, különös tekintettel a külső kollégiumok és egyetemek, valamint a Vasútállomás/Buszállomás és az egyetem között.
  • Az autóbusz közlekedésben rejlő kapacitáshiányok pótlása, útvonalak, járatsűrűségek és költségek optimalizálása közösségi kerékpárkölcsönző rendszerrel és szolgáltatással.
  • Belváros egyéni gépjármű forgalmának csökkentése.
  • Belvárosi parkolóházak népszerűségét növelő kiegészítő (B+R) közösségi közlekedést biztosító szolgáltatás nyújtása.
  • Öko-turisztikai kerékpárkölcsönzési szolgáltatás biztosítása.

A projekt tartalmi elemei:

  • 23 db információs oszlop + dokkoló állomás kiépítése (5/10/15 férőhellyel);
  • 215 db közcélú kerékpár beszerzése;
  • A rendszer indításához és működtetéséhez szükséges informatikai szolgáltatások, kezdeti pótalkatrész-készlet, ügyfélkártyák, stb. beszerzése;
  • A dokkoló állomás(ok) környezetének kerékpárosbaráttá alakítása az állomások biztonságos kerékpáros megközelítése és elhagyása érdekében kisebb építésekkel, kijelölésekkel, forgalomtechnikai beavatkozásokkal: kapcsolódó forgalomtechnikai fejlesztés (Budai út – Kölcsey u, Nagysándor József út), gyalogos átkelő jelzőlámpa átalakítás (Mártírok útja – Kölcsey u.), csomópont jelzőlámpa átalakítás (Ipar út – Nagysándor J. út).

A projekt teljes költsége: 600 millió forint, az alábbi bontásban:

  • Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata: 300 millió Ft
  • Vasi Volán Zrt.: 150 millió Ft
  • Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata: 150 millió Ft

A projekt tervezett megvalósítási időszaka: 2013. június 1. – 2014. december 31. A Támogatási Szerződést a Konzorcium nevében Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata köti meg várhatóan egy hónapon belül. A kerékpárkölcsönző rendszer kiépítéséhez kapcsolódóan jelenleg a közbeszerzési eljárás szakmai előkészítése zajlik.